Pre prihlásenie občana na trvalý pobyt je potrebné splniť viacero náležitostí, ktoré ustanovuje zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky (ďalej len “zákon o hlásení pobytu”). Na tomto mieste si môžete bezplatne stiahnúť vzor súhlasu vlastníka s prihlásením občana SR na trvalý pobyt.
Čo potrebujete k prihláseniu na trvalý pobyt?
Aby ste si mohli nahlásiť úspešne trvalý pobyt budete musieť ako prvý dokument predložiť svoj platný občiansky preukaz a oprávnenie na zápis adresy ako nového trvalého bydliska.
Preukázať oprávnenie na zápis trvalého bydliska v konkrétnej nehnuteľnosti je možnné dvoma spôsobmi:
- ak ste priamo vlastníkom, resp. spoluvlastníkom nehnuteľnosti, stačí doložiť list vlastníctva k nehnuteľnosti, resp. údaje na získanie listu vlastníctva ako najmä číslo listu vlastníctva, katastrálne územie (po novom list vlastníctva už nemusíte nosiť so sebou, stiahne si ho pracovník na ohlasovni pobytu na základe údajov od vás),
- ak nie ste vlastníkom ani spoluvlastníkom nehnuteľnosti, predložíte písomné potvrdenie o súhlase s prihlásením na trvalý pobyt. Potvrdenie o súhlase musí spĺňať určité náležitosti a podpis vlastníka musí byť úradne osvedčený. Toto potvrdenie sa nebude vyžadovať v prípadoch, ak vlastník, resp. všetci spoluvlastníci pôjdu s vami na ohlasovňu pobytu a pred zamestnancom podpíšu prihlasovací lístok na trvalý pobyt.
V akej nehnuteľnosti môže byť nahlásený trvalý pobyt?
Trvalý pobyt nie je možné nahlásiť v akejkoľvek nehnuteľnosti. Trvalý pobyt je možné ohlásiť len v nehnuteľnosti, ktorá je označená:
- súpisným, alebo
- súpisným a orientačným číslom,
a zároveň nehnuteľnosť je určená na:
- bývanie,
- ubytovanie, alebo
- na individuálnu rekreáciu.
Z uvedeného vyplýva, že trvalý pobyt nie je možné ohlásiť napríklad v klasických nebytových priestoroch ako je napríklad kancelária, predajňa, garáž, sklad a podobne, prípadne rozostavaný rodinný/bytový dom, ktorý ešte nemá pridelené súpisné alebo orientačné číslo.
Náležitosti súhlasu s prihlásením na trvalý pobyt
Na úspešné prihlásenie nového trvalého pobytu je potrebné, aby súhlas vlastníka obsahoval tieto minimálne náležitosti:
- údaje na vlastníka nehnuteľnosti minimálne v rozsahu: meno, priezvisko, rodné číslo, číslo občianskeho preukazu a adresa trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu; prípadne ak ide o právnickú osobu: názov, identifikačné číslo právnickej osoby, sídlo právnickej osoby a meno a priezvisko osoby oprávnenej konať v jej mene
- údaje na osobu, ktorej pobyt sa má nahlásiť,
- vyhlásenie vlastníka/vlastníkov, že súhlasia s prihlásením na trvalý pobyt,
- presná identifikácia nehnuteľnosti, v ktorej má byť nahlásený trvalý pobyt (číslo listu vlastníctva, okres, obec, katastrálne územie, presná adresa vrátane súpisného/orientačného čísla, prípadne aj číslo bytu, ak ide o byt),
- úradne osvedčený podpis vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti
Tlačivo vzoru súhlasu vlastníka nehnuteľnosti s prihlásením občana na trvalý pobyt si môžete stiahnúť tu:
Ste vlastník nehnuteľnosti a nechcete riskovať prihlásenie trvalého pobytu pre inú osobu?
V dnešnej dobe sa často stretávame s tým, že množstvo vlastníkov nehnuteľnosti sa obáva udeliť súhlas s prihlásením na trvalý pobyt napríklad nájomníkom, rodinným príslušníkom, kamarátom či známym.
Prihlásenie občana na trvalý pobyt síce sám o sebe nezakladá žiadne právo k nehnuteľnosti a plní predovšetkým evidenčné účely, no môže to mať isté úskalia. Prihlásenú osobu vo vašej nehnuteľnosti môžu hľadať rôzne štátne orgány, ako napríklad polícia alebo exekútori, čo môže spôsobiť aj problémy.
Navyše, ak by daná osoba aj podnikala, môžu ju za účelom kontroly navštevovať aj iné úrady (daňový úrad, Slovenská obchodná inšpekcia, Sociálna poisťovňa, Úrad práce a iné), alebo aj zákazníci, napríklad pri reklamácií tovaru alebo služieb. V týchto prípadoch je potrebné byť pripravený poskytovať súčinnosť.
Ak sa chcete vyhnúť týmto rizikám, odporučte svojim nájomníkom, známym alebo kamarátom virtuálny trvalý pobyt. Ide o službu, ktorá za nízky poplatok už od 8 eur/mesačne poskytne adresu trvalého pobytu a k tomu označenie poštovej schránky, automatické notifikácie o pošte na email, úschovu zásielok a prístup do online aplikácie, kde uvidíte všetku svoju poštu. Vybrať adresu trvalého pobytu si môžete tu: